Kunst en muziek

Op Zandvliet laten we graag zien dat we veel met kunst en cultuur hebben. We zijn daar best trots op. We doen veel aan muziek, kunst, toneel, film en andere culturele activiteiten. We hebben een samenwerkingsverband met het Koninklijk Conservatorium, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en de Koninklijke Schouwburg.

In de eerste klas krijg je al het vak kunst, een bundeling van muziek, Kunst 2D (tekenen), Kunst 3D (techniek), ICT en beeldende vakken. Er worden veel excursies georganiseerd o.a. naar de kunstmusea in Antwerpen. In de bovenbouw kan je muziek en beelden vorming kiezen als examenvak. Voor het vak culturele en kunstzinnige vorming in klas vier organiseert de kunstsectie een gevarieerd en boeiend programma waar je aan mee kunt doen.

Muziek

Zandvliet biedt uiteraard muzieklessen, maar wel muzieklessen waarin je naast luisteren, zingen en spelen ook leert componeren. Als je een instrument bespeelt, kun je les krijgen van een student van het Conservatorium.

Er is een eigen schoolkoor en een eigen schoolorkest, waarmee we elke twee jaar een grote musicalproductie in de Koninklijke Schouwburg organiseren, compleet met schitterend decor en professioneel geluid.

Elk jaar is er ook een grote muziekavond. Wie wil, kan dan alleen of in een klein gezelschap voor een zaal zingen en spelen. We onderhouden goede contacten met het Koninklijk Conservatorium, met stagelessen en mogelijkheden voor persoonlijke muzieklessen door conservatoriumleerlingen. Voor onze musical krijg je acteerles van een professionele musicalregisseur.

Kunst

Het Zandvliet werkt samen met de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. Talentvolle, gemotiveerde en enthousiaste leerlingen die al tijdens hun schoolperiode op het Zandvliet kennis willen maken met deze kunstacademie kunnen via een toelating in de kunstklas komen. Zo zijn er kunstklassen van brugklas tot en met de derde en kan een leerling ook in de bovenbouw met deze unieke constructie zich verder bekwamen in kunstonderwijs. Een schooljaar is opgedeeld in 5 modules.

De KABK biedt 7 verschillende disciplines aan waarvan er 5 per kunstklasjaar aan bod komen: Beeldende Kunst (BK), Grafisch Ontwerpen (GO), Textiel & Mode (TM), Artscience (AS), Fotografie (Foto), Interieurarchitectuur & meubelontwerpen (IAMO) en Interactive Media Design (IMD). Deze disciplines corresponderen met de studierichtingen binnen het Hbo van de KABK. Zie voor meer informatie daarover www.kabk.nl.

Gedurende het schooljaar is er één dagexcursie half januari en de feestelijke eindtentoonstelling aan het einde van het cursusjaar waar al het gemaakte werk van dat jaar tentoongesteld wordt en de rapporten worden uitgereikt. Iedereen is welkom op deze avond die door de leerlingen zelf wordt op- en afgebouwd. In het rapport zijn de 5 beoordelingen van de 5 modules samengebracht en wordt er gekeken of de leerling kan doorstromen naar het volgende jaar. Doorstroom is ook afhankelijk van de eigen keuze van de leerling en de resultaten op het Zandvliet.